Pestki dyni, wartości odżywcze i zastosowanie w kuchni

 

Przełom października i listopada to czas, w którym dynia znacznie zyskuje na popularności. Te soczyście ubarwione warzywa stanowią doskonały dodatek do jesiennych aranżacji. Ponadto ich miąższ jest bazą wielu rozgrzewających przepisów, a pestki dyni to istna skarbnica wartości odżywczych! Warto zatem przyjrzeć się bliżej ich niezwykłym właściwościom.

 

Czy pestki dyni wpływają na płodność?

Odpowiedź brzmi – tak! Wysoka zawartość witaminy E oraz cynku nie tylko znacznie poprawia męską sprawność seksualną, ale ma także wpływ na jakość produkowanych plemników. Z kolei kwasy Omega-3 i żelazo, których także jest pod dostatkiem w tych nasionach, regulują gospodarkę hormonalną kobiety i wspierają funkcjonowanie jej komórek jajowych. Jeśli zatem staracie się o dziecko, na romantyczną kolację koniecznie wybierzcie dania z pestkami dyni! Być może dzięki temu przyszłoroczną jesień spędzicie już w powiększonym gronie.

 

Dlaczego sportowcy sięgają po pestki dyni?

Osoby aktywne fizycznie zazwyczaj są świadome tego, że aby osiągać najlepsze efekty, należy łączyć wysiłek z odpowiednią dietą i suplementacją. Dlatego też sportowcy tak chętnie włączają do codziennych posiłków pestki dyni. Wszakże te niepozorne nasiona dzięki wysokiej zawartości m.in. witaminy B6 wspierają magazynowanie energii, a zawarty w nich błonnik poprawia przemianę materii. Zatem jeśli planujesz zrzucić kilka zbędnych kilogramów, albo chcesz popracować nad swoją kondycją, zaczynaj dzień od owsianki z owocami i pestkami dyni. Na efekty nie będziesz musiał długo czekać.

 

Jak włączyć pestki dyni do swojej diety?

W internecie oraz książkach kucharskich znajdziemy mnóstwo inspiracji na wykorzystanie tych wspaniałych nasion w codziennych przepisach. Wszakże pestki dyni doskonale komponują się z sałatkami, gęstymi kremami, a nawet z makaronem i różnego rodzaju deserami! Ich lekko orzechowy posmak i chrupiąca struktura świetnie uzupełniają dania, a wartości odżywcze w nich zawarte dyskretnie bilansują dietę. Pestki dyni występują w formie nieoczyszczonej lub łuskanej, prażone bądź surowe, a nawet jako olej tłoczony na zimno.

 

Jak przekonać niejadka do pestek dyni?

Przemycić coś zdrowego do diety kilkulatka to trudne zadanie, jednak spożywanie nasion jest na tyle ważne dla prawidłowego rozwoju dziecka, że warto próbować. Jeśli twoja pociecha maniakalnie wydłubuje pestki z pieczywa, a kolorowa sałatka powoduje ataki histerii, przyrządź drobiowe nuggetsy w dyniowej panierce. Zastąp część bułki tartej posiekanymi pestkami, by uzyskać zdrowszą wersję tego uwielbianego przez dzieci dania.